10 tips innan du köper årets julklapp – elcykeln

Elcykeln är Årets Julklapp, och regeringen har utlovat att den som skaffar en elcykel eller elmoped får 25% av kostnaden ersatt upp till 10 000 kronor. Men vad ska man tänka på när man skaffar elcykel? Här är 2030-sekretariatets tio punkter!

20150811_084225

1) Behöver du eldriften?
Eldrift är ett utmärkt sätt att få de som inte är vana att cykla att börja ta cykeln, att orka cykla även när sträckan är lite längre eller att ta cykeln även när man måste komma fram ut an att vara svettig. Men för den som redan arbetspendlar med vanlig cykel är det inte säkert att elcykeln tillför så mycket. Är du van att cykla snabbt, blir du störd av att elmotorn slås av vid 25 km/h, att cykeln därefter bara är ovanligt tung att trampa och att du blir omcyklad av andra cykelpendlare. De tusenlappar som elcykeln trots allt kostar extra kanske du kan hellre ska lägga på en något bättre – kanske lättare – vanlig cykel eller på cykelkläder.

2) Välj utifrån behov

Länge fanns det i princip en typ av elcykel; en fullstor vuxencykel, ofta i dammodell med nästintill ballongdäck. Nu har marknaden utvecklats, så att vi i vårt test hade alltifrån traditionella dam- och herrcyklar från Batavus till vikcyklar från LifeBike och dubbelfjädrade L5 Raptor. Som vanligt gäller att ju mer komplicerat du väljer, desto mer kan gå fel – välj bara en vikcykel om du faktiskt tänker vika den, bara fjädring om du verkligen har glädje av det. Men fundera över dina behov minst lika noga som när du överväger en vanlig cykel.

3) Välj motor och växlar
Bak, fram eller i mitten – motorn på en elcykel kan sitta på lika många olika ställen som på en bil, och var den sitter påverkar hur cykeln är att använda. Med motorn i framhjulet kan bakhjulet lättare ha vanliga växlar och fotbroms, men på lösgrus eller halka kan framhjulet spinna loss. Dessutom blir även framhjulet avancerat och svårt att ta av för att laga en punktering.

Motorn i bakhjulet påminner mest om hur det är att cykla på en vanlig cykel och ger ökad stabilitet eftersom ramen har fler kontaktpunkter mot bak- än mot framhjulet, men cykeln riskerar att bli baktung. Motorn i navet är en lite dyrare lösning, som ger bättre viktfördelning och lägre tyngdpunkt, samt undviker nackdelarna med fram- eller bakmotor. Drivningen är då vanligen på framhjulet, med de för- och nackdelar det har. Testa dig fram vad du gillar bäst!

Testa dig också fram till hur många växlar och körlägen du vill ha. Tailwinds småhjulade vikcykel har en tvåväxlad automat, som växlar utifrån pedaltrycket och fungerar förvånandsvärt bra, men för en stor cykel är minst sex växlar rimligt, inte minst som du ibland kommer att ha batteritorsk och behöva cykla en ovanligt tung cykel utan hjälp. Hur många lägen elmotorn har är också viktigt – Batavus tre lägen är för få, MyEcos sju lägen mer lagom.

4) Kolla batteri och sladdar

Batteriet är elcykelns känsligaste och viktigaste punkt, och det du ska lägga mest fokus på. Själva tekniken är ungefär den samma för de flesta – litium-jon-batterier dominerar och kapaciteten i Amperetimmar skiljer sig inte så mycket åt. Men hur batteriet sitter och tas av skiljer sig åt – väljer du en cykel med batteriet vid pakethållaren får du sämre balans än om det sitter mitt på ramen, väljer du en cykel där batteriet är svårt eller rentav omöjligt att ta loss får du en cykel som är mycket svårare att ladda än om du med ett enkelt handgrepp kan lossa och ta med dig batteriet in. Kolla också hur lång garanti du får på batteriet, och vad de faktiskt menar med det – en garanti på 80% av originalkapaciteten efter två år är mycket mer värd än en garanti som bara handlar om at batteriet inte ska vara helt dött. Många garantier handlar om hur många laddcykler batteriet ska klara, vilket kan vara svårtolkat och ökar risken för att man står sig slätt om det blir problem – att bevisa att två år inte har gått är mycket lättare än att visa att man inte laddat 500 gånger än. Oavsett garantin så kommer batteriet att behöva bytas efter tre-fem år. Kolla därför att det finns utbytesbatterier och att de inte kostar skjortan.

Att köpa ett extrabatteri är bara för den som verkligen tänker sig cykla långt och behöver byta under resan. Se också till att göra vad du kan för att batteriet ska hålla så länge som möjligt; batteriet ska laddas mycket länge första gången, ska helst laddas i rumstemperatur och om cykeln står oanvänd en längre tid ska batteriet vara minst halvladdat och bör få lite ström en gång i månaden. I vissa fall blir garantin helt ogiltig om man glömmer detta. Däremot stämmer det inte alls längre att batteriet ibland måste ladda ur helt, tvärtom är det bra för batteriet att inte djupurladdas för ofta. En sladd som sitter utsatt fastnar för eller senare i något och går av, en sladd som sitter klämd skavs sakta men säkert av. Här ser vi stora skillnader mellan olika konstruktioner, där de bästa har sladdarna dragna i ramen, väl samlade och grova doningar där sladdarna måste gå exteriört, medan andra har tunna sladdar som kan gå lite hur som helst. Kolla också hur tätade sladdarna är; kommer det in fukt går det illa förr eller senare och elcyklar som är gjorda för ett vänligare klimat än vårt kan ha problem här.

5) Begär information och stöd

Raptor är en av våra favoritelcyklar, särskilt som den inte kostar mer än flera
av de riktigt en20150628_141726kla cyklarna. Men vi skulle ändå tveka att köpa den, eftersom det görs per postorder, man själv måste montera de sista delarna och det inte finns någon verkstad att vända sig till när något går snett (i vårt fall en kabel som slitits av). Tron att alla som säljer elcyklar är en enda glad familj får sig direkt en törn om du går till EcoRide med en annan elcykel och räknar med hjälp – glöm det!

Köp alltså helst elcykel i butik, se till att få ta en rejäl provtur innan köpet, och kolla vad som gäller för reservdelar och tekniskt stöd. Kolla också instruktionsboken, som skiljer sig åt väldigt mycket – Batavus är gedigen som för en bil, medan andra innehåller information som inte stämmer, eller kommer helt utan informationsbok. Kolla också vad som finns på hemsidan, i fall instruktionsboken skulle komma bort.

6) Största möjliga tystnad!

”Vad tyst den var!”. Det är nästan alltid responsen från den som testat elbil för första gången. Tyvärr är det inte alls självklart att elcykeln är lika tyst, flera av de vi testat viner ganska kraftigt vid acceleration och några har ett tröttsamt vinande ljud mest hela tiden. Ska du i längden njuta av att cykla eldrivet, bör cykeln vara tyst på riktigt. Cyklar med motorn i navet bullrar ofta lite mer, och även dyra Batavus har ett störande vinande.

7) Undvik ryckighet

Den kanske enskilt största skillnaden mellan olika elcyklar är hur elassistensen träder in. På flera cyklar sker det med ett ryck, ibland dessutom först efter mer än ett helt varv med tramporna. Det betyder att man inte får någon hjälp när man verkligen vill ha det – de första metrarna i uppförsbacke till exempel. På samma sätt är det några som fortsätter att ge elkraft flera sekunder efter att man slutat trampa, vilket gör att man litegrann tappar kontrollen över körningen och kan behöva bromsa ned farten. Därtill är det en del enklare elcyklar som har karaktären på/av för eldriften, även om alla har olika effektlägen.

Mindre viktigt för vardagscyklisten, men dominerande i elcykelforum, är valet mellan Rotationssensor, som ger elunderstöd så fort tramporna rör sig, och torque- eller momentsensor, som känner av hur hårt du trycker på tramporna och bistår utifrån det. Rotationssensorn fungerar bäst för den som inte är så aktiv cyklist, till exempel om man ska skaffa elcyklar till jobbet som många kollegor ska dela på, medan momentsensor är bättre för vanecyklisten – men vi har inte alltid kunnat känna vilken av teknikerna testcykeln har och ryckigheten har definitivt varit en större faktor.

8) Betala för dig

”Alla har hört talas om IKEA:s elcykel för 5000 kronor”. Ungefär detta har vi fått höra från flera stressade elcykelrepresentanter – trots att IKEA ens säljer elcyklar, blir det svårare att sälja en vettig elcykel till ett rimligt pris. Ser du en elcykel till lockpris, är det stor sannolikhet att det som verkar för bra för att vara sant också är det – och en dålig elcykel är farligare för dig och din omgivning än en dålig vanlig cykel.

9) Kolla försäkringen

Försäkringsbolag räknar i allmänhet elcykeln som en vanlig cykel, och ersätter den på samma sätt om den blir stulen. Det betyder ofta en högsta ersättningsnivå på 8-10 000 kronor, vilket är mindre än vad en vettig elcykel kostar. Elcyklarna är stöldbegärliga, både som hela cyklar och själva batteriet som kostar flera tusen kronor och kan vara lätt att ta loss och stjäla med sig. Vissa försäkringar kräver därför att man ska ta med batteriet när man lämnar cykeln, vilket är hemskt opraktiskt när man ska in och handla. I takt med att elcyklarna blir vanligare, inser fler försäkringsbolag hur rimliga villkor ser ut – jämför och var beredd att byta bolag!


10) Cykla försiktigt!

Det är underbart att svischa fram på elcykeln med minimal ansträngning, och det är lätt hänt att man nästan hela tiden kör maxfart. Men Trivector bedömer i sin rapport ”Trafiksäkerhetsaspekter av ökad användning av elcyklar i Sverige” att antalet olyckor, inklusive de med allvarliga konsekvenser, kommer att öka på grund av ökad elcykelanvändning i Sverige. Elcyklarnas höga fart och snabba acceleration ökar skaderisken, särskilt som andra trafikanter inte riktigt vant sig vid elcyklar utan bedömer dig som en vanlig cyklist. Också att mer ovana cyklister börjar cykla är en olycksrisk i sig. Risken för olyckor ökar också på grund av elcykelns högre vikt, som betyder längre stoppsträcka och större krockvåld. Därtill har elcyklar med batteriet placerat högt upp – vanligen vid pakethållaren – en högre tyngdpunkt, vilket gör att den lättare välter.

Namnlös

Elcykeln är formellt inte något motorfordon, vilket betyder att många trafikregler som gäller för bilar och mopeder inte gäller. Till skillnad från mopeder får elcyklar användas som vanliga cyklar; på cykelbanor, i cykelställ etc.

I andra länder finns elcyklar som har starkare motoreffekt och högre toppfart än vad som är tillåtet i Sverige, men de är i nuläget inte godkända för vägtrafik och att välja en sådan är riskabelt. En ny förordning kan ändra på det, så att vi från 2016 har starkare elcyklar, men som då klassas som moped klass 2. Därmed krävs både förarbevis och trafikförsäkring, men ingen mopedhjälm.

Mattias Goldmann

Elcykeltestet genomförs i samverkan med Gröna Bilister, som publicerar de individuella elcykeltesterna på sin webbplats www.gronabilister.se.