Kina, Beijing: Krafttag för bättre luftkvalitet

Det snackas mycket om elbilarna – rekordförsäljning 2017 – men de är inte vanliga. Fortfarande ligger Kina under Sverige i andel elbilar av nybilsförsäljningen. Däremot är nästan varenda moped nu eldriven; de förpestande tvåtaktarna som dominerade stadsbilden för några år sen är i princip helt borta. Och lånecyklarna ses överallt i innerstaden. Affärsmodellen att man kan hämta och lämna dem var som helst är attraktiv, men betyder också att de finns i stora drivor på vissa håll.

Beijing har 20 miljoner invånare, 12 miljoner tvåhjulingar (mest cyklar), 9 miljoner bilar. Hur klarar man mobiliteten i en sådan stad?

Det gör man inte. I rusningstrafik tar det flera timmar extra att ta sig igenom Beijing. Vi sparade vår chaufför flera timmars köande genom att lämna bilen och ta tunnelbanan genom staden till vårt hotell. Det som skulle tagit 1,5-2 timmar gjorde vi på en halvtimme. För chauffören hade det varit det dubbla.

Tunnelbanan är en räddning för många. 9 miljoner resor per dag sker i de 19 tunnelbanelinjerna som korsar staden. Den startade redan 1969 med blygsamma två linjer och 22 000 resande per dag. Det dröjde ända till att Beijing fick Olympiska spelen 2008 innan den snabba utvecklingen startade. De två linjerna blev 15, de sista invigdes veckor innan Olympiska spelen 2008. Det året ökade resandeandelen med 82%.

Beijings luftkvalitet var en snackis förra året, och fick myndigheterna att ta till krafttag. Lagom till jubileumsfirandet av andra världskrigets slut, som paradoxalt nog firas med en militärparad, beslutade man förbjuda fem miljoner bilar från att komma in i staden varannan dag. Luften blev direkt klar och fin. Fortfarande råder förbud mot att köra med bilen två av veckans dagar, nummerplåten bestämmer när. Runt Beijing har dessutom kolkraftverk stängts ned. Därmed halverades Beijings smogfria dagar under andra halvan av 2017. Det var på tiden – när vi pratar med utländska experter och diplomater är det en av de första frågor alla tar upp, som en stor anledning till att inte bo kvar längre och till att nära och kära valt att inte följa med när flyttlasset gick till Kina. Men det arbete som ändå skett har lett till att det globala fokuset på dålig luftkvalitet har flyttats från Kinas megastäder till Indiens, som nu liksom många andra storstäder världen över inspireras och tar efter vad Beijing trots allt redan åstadkommit. Under de dagar vi varit i Beijing har vädret varit kallt, men klart, med en strålande utsikt över skyskraporna och bergen runt staden.

Beijings tunnelbana. Foto: Jakob Lagercrantz
Panoramabild över Beijing. Foto: Jakob Lagercrantz

The reports from China are part of a project organised by The European Liberal Forum, with the support of Fores and the 2030-secretariat. In due time, texts will be available in English.