Elbilar i Kina: Svenska NEVS enda utländska aktör

15 licenser för att producera elbilar har delats ut till företag i Kina. De stora etablerade företagen finns med, BYD, BJEV, Geely – det enda utländska bolaget är svenska NEVS.

2030-sekretariatet möter Kaj Johan Jiang, ordförande för NEVS, på det nya kontoret i Beijing. Han är stolt. Licensen ger NEVS chansen att vara med i den snabba elfordonsutveckling vi ser i Kina idag. Förra årets siffror har just presenterats, 770.000 sålda laddbara bilar i Kina, varav hela 83% rena elbilar. Ökningen på 53% motsvarar nästan den i Sverige.

Det är gott om rykten om hur andra utländska bilföretag är på väg in på marknaden, Tesla sägs vilja bygga fabrik i Shanghai, GM skall etablera sig nästa år i Kina, Toyota lär satsa stort på elbilar med Kina som marknad. Men de har ännu inga licenser.

Nollemissionsfordon är en viktig lösning på vägtransporternas utsläpp enligt den viktiga partikongressen, och styrmedlen som gynnar elfordon har förlängts ett par år. Den ansvarige ministern antydde på ett stort seminarium i Beijing i helgen att stödet till elfordon blir kvar ännu längre.

NEVS första elbil, en modifierad 9-3, rullande ut från fabriken i Tianjin den 5e december förra året, och med handkraft har en första serie på 15 bilar producerats som har gått till kinesiska myndigheter för de obligatoriska testerna. Fabriken är fortfarande under uppbyggnad, och medan 2030-sekretariatet är på plats i Kina startar löpande band produktionen av nästa testserie. Den skall gå till Sverige för uppföljning på fabriken i Trollhättan.

I april i år förväntas det kinesiska godkännandet av 9-3 el komma, i juni/juli går produktionen igång. I ett första steg klarar fabriken 55. 000 bilar per år, men när alla system med leverantörer trimmats in kan produktionen nå upp till 220.000 fordon. Målet är att detta skall ske redan 2019.

Priset då? I Kina ligger priset på de inhemska elbilarna på omkring 240.000-360.000 svenska kronor. Men priset minskar i takt med att produktionsvolymerna ökar.

Kaj Johan Jiang avslutar med glimten i ögat:

–          Vem skulle säga nej till en 9-3 EV, med över 30 mils räckvidd, om priset i Sverige är under 200000 kronor?


The reports from China are part of a project organised by The European Liberal Forum, with the support of Fores and the 2030-secretariat. In due time, texts will be available in English.