Elbilar i Kina: Unga entusiaster startar eget

Kinesiska Sitech kommer antingen att bli ett stort bolag eller så är de borta om ett år. Men de visar på marknadens respons på Kinas jättesatsning på elfordon.

Sitech bildades för tre månader sedan. Med sig hade de ett starkt politiskt stöd från provinsen Guizhou i sydöstra Kina och grundare som har en förhållandevis lång erfarenhet från elfordon och laddinfrastruktur. De hade med tre års designarbete på en bilpoolsbil

Sitech har redan, efter tre månader, 200 anställda, tre kontor i Kina, och ett kontor i Silicon Valley. Efter tre månader!

I april skall de ha producerat sin första bil och visa upp den på bilmässan i Peking. De har knutit ett produktionsavtal med stora First Auto Group. Sitech skall börja serieproduktion i oktober, och bilen börjar säljas hösten 2018. De har sedan december ett avtal med Mobike, ett cykel- och bildelningsföretag som vuxit sig stora i Kina. Sitech har redan sålt option på 20 000 bilar till Mobike, stripade i Mobikes orangea färger.

Vad är det för bil då?

DEV1 har 30 mils räckvidd med ett batteri på bara 40 kW, och liksom för NEVS levereras de från kinesiska ZET. Förklaring till den långa räckvidden är den lätta vikten, bara 1,1 ton. Vi mötte 26årige Dong Ding, Capital Operations Officer på Sitech, som dock inte kunde förklara hur detta var möjligt. Vi får vänta på bilen. Priset beräknas, efter statliga och regionala bidrag, bli bara 96.000-120.000 kronor! Hälften mot andra märken med samma räckvidd.

Vi får se på Pekings bilmässa i april om dessa unga entusiaster håller måttet.

Bild: Dong Ding och Jingla Wu på Sitech Foto: Jakob Lagercrantz

The reports from China are part of a project organised by The European Liberal Forum, with the support of Fores and the 2030-secretariat. In due time, texts will be available in English.