Lånecyklar i Kina: Mobike ny aktör

”Du är inte en Beijingbo om du inte fått en cykel stulen” säger man i Beijing av bitter erfarenhet. Därför är cykeldelning en het fråga.

Mobike startades för bara tre år sedan av tre eldsjälar; en världsförbättrare och miljöjournalist, en strateg och tidigare Uberanställd och en tekniker. Detta golden team skapade konceptet på ett år, satte ut cyklar i en stadsdel i Shanghai, resten är ett exempel på modern företagsutveckling.

Grundaren till Wechat, alla kinesers kommunikationsplattform på telefonen, gav via sitt stödprogram drygt en miljard kronor i finansiering, och sedan har det rullat på. De har över 1000 anställda och finns i tretton länder. I Europa finns de i England, Italien, Tyskland och startade i Paris i dagarna. De har uppvaktat Stockholm, lämnat anbud, men har ännu inte fått leverera.

Det fungerar väldigt enkelt. Mobike-cyklar ställs ut i en stad. Via din Wechat-app scannar du av en QR-kod, och cykeln är din tills du lämnar den på lämpligt ställe och låser. Du betalar ca 1,2 kronor för att använda den i 30 minuter, attraktivt när en cykel kostar omkring 450 kronor.

Problemet i Kina är att de startat så snabbt, och så massivt. I Beijing lär det finnas över en halv miljon lånecyklar, och ibland ser man högar med övergivna orangea Mobike, eller gula cyklar från konkurrenten OFO. En av de experter vi mött i Beijing säger att hon förra året var mycket positiv, men nu tycker att cyklarna börjar stå i vägen.

På Mobike medger man problemen. I Europa sätter man ut färre cyklar, under mer ordnade former, och med tydliga angivelser om var de får lämnas.

Snabb utveckling ger mycket information. Mobike har låtit World Resources Institute utvärdera systemet. Här finns en informationsskatt som genereras av sändaren på de individuella cyklarna. Snabbast cyklar man i London, hälften så snabbt i Berlin. I Italien cyklar man mer på eftermiddag/kväll, i Beijing är det morgon som gäller. På vintern cyklar användaren sex gånger per månad, medan det på sommaren kan vara drygt två gånger så ofta.

Totalt har Mobikecyklister cyklat 18,2 miljarder kilometer, vilket potentiellt sparar (om de annars tagit bilen vilket kan vara tveksamt) 4,4 miljoner ton CO2. Det motsvarar i kilokalorier tre miljoner ostburgare.

Entreprenörskapet imponerar, cykeldelning är en enormt viktig del av städernas miljöutveckling. Framgången hänger på att smarta digitala system kan få systemet att harmoniera med staden. Men med den lyhördhet detta stora bolag har lär det vara en tidsfråga.

Lånecyklar i Beijing. Foto: Jakob Lagercrantz

Se 2030-sekretariatets tidigare text om Kinas lånecykelsystem här.

The reports from China are part of a project organised by The European Liberal Forum, with the support of Fores and the 2030-secretariat. In due time, texts will be available in English.