Fordonsutveckling i racerfart

På New York Auto Show blev jag vittne till ett intimt samtal mellan tre udda fordonstillverkare. Victor Muller, Spykers grundare, sitter tillsammans med Tariq Ali, säljchef i USA från Koenigsegg och Monika Micac, Chief Operations Manager på Rimac.

Rimac är ett kroatiskt några år gammalt superbilsföretag som producerat och sålt sina första åtta bilar för ett pris på 1,2 miljoner dollar styck varav två till USA. Men Rimac är, förklarar Monika, till största delen ett teknikföretag, de utvecklar all teknik utom battericellerna själva. De har sålt sin motorteknik till Koenigseggs Regera, Spyker har i sin tur tagit tekniken till sin kommande SUV. Det märks att de tre bolagen är bekväma tillsammans. På frågan om de konkurrerar med varandra svarar Tariq Ali avspänt:

– De som har råd med våra bilar kan köpa alla tre.

Men tillbaka till Rimacs Concept one. Fyra elmotorer, som styrs oberoende av varandra. Du kan bromsa med ett hjul, gasa med andra – samtidigt. Hjälper racerbilen runt kurvor. Två växlar till moorerna bak, en där fram. Ett litiumjon- och fosfatbatteri på 92kWh ger bilen en räckvidd på 33 mil. Men det som intresserar köparna är 1224 hästkrafter, en acceleration på 2,4 sekunder till 100 km/h och en topphastighet på 355 km/h. Ett vridmoment på ruskiga 1600 Nm. Batterierna ligger i en T-form bakom föraren. Allt utvecklat ”in house”, där idag 240 anställda arbetar med allt från chassitillverkning, till att bygga elmotorer eller ljudsystem i bilen

Monika Micac beskriver deras kunder på ett annat sätt än de andra superbilstillverkarna.

–  Våra kunder är teknikmänniskor, de hade aldrig ens funderat på en superbil, men efter att ha provat vår valde de att satsa ganska mycket pengar på en concept one.

På frågan om deras bilar kan bli självkörande svarar hon överraskande positivt.

–  Tänk om du kan lämna över bilen till att köras av en Schumacher. Självkörningen lär den mera ovana föraren hur man kör snabbt på en racerbana.

Dessa företag bildades ungefär samtidigt och har överlevt de första tuffa åren. Alla tre ryser när de tänker på utvecklingen fram till idag. Christian von Koenigsegg fick sälja hus och lösöre för att överbrygga en brist på kapital vid något tillfälle, Mate Rimac lär ha fått sälja sin pappas Harley Davidsson i hemlighet när pappan var bortrest. Victor Mullers utmaningar har vi läst om i media.

–  Vårt värsta ögonblick var när vi besökte en investerar i Moskva. Allt var klart, bara underskriften fattades. Då kom den ryske VD:n och sa; fin bil, bra prestanda, men jag tror inte på en superbil utan motorljud. Monika nästan bleknar när hon berättar historien, men de kom tillbaka.

 

Jakob Lagercrantz

För 2030-sekretariatet