Elfärjor – framtidens sjöfart redan idag

Stämningen på bryggan på färjan Tycho Brahe mellan Helsingborg och Helsingör är dämpad, nästan lite andaktsfull. En serie displayer visar sjökort, kurser och laddning. Laddning? Ja, vi är på en av världens största elfärjor. Det senaste året har den gått till 90 % på el, utan några större problem. 
 
Det är tyst, vibrationsfritt, ingen ilsken rökpuff från skorstenen när färjan lägger till eller lämnar kaj. Vi är 150 personer ombord inför starten av elbilsrallyt Kör Rent. Alla intresserade av elfordon och hållbar mobilitet. Visningen av färjan är ett välkommen paus i nervositeten inför racet. 
 – Vi är överväldigade, säger kapten Jörgen Damsgård. Ett år utan större problem, och det är så tyst! 
På min fråga om han hade trott att det skulle fungera så bra skattar han, nästan lite förläget. Jag kan gissa att det fanns en viss skepsis, men idag är besättningen på Scandlines Tycho Brahe fantastiska ambassadörer för eldrift. Vissa tekniska utmaningar återstår för att säkra laddningen i hamn, viss utveckling krävs för robotarmen som skall träffa rätt på ett fartyg som rör sig med vågorna. Scandlines vill vänta tills allt fungerar perfekt.
 
Tycho Brahe laddar 5 min 30 sek i Danmark, och 9 min vid stoppet i Sverige. Laddeffekten är upp till 10MW, att jämföra med en snabbladdare för fordon på 50 kW – 200 gånger kraftigare effekt! Målet är att vid varje tillfälle ladda vad man behöver för en överfart, 1,2 MW, med reservkraft för extra turer om någon laddare inte skulle fungera. I värsta fall kan Tycho Brahe både gå i hybriddrift och på ”ren” dieseldrift.
 
Batterierna är på 4,16 MWh, att jämföra med de större elbilarnas batterier på 100 kWh, och ligger i fyra containrar på däck. Vattenkylda litiumbatterier, där överskottsvärmen används för att värma fartyget.
 
Tiderna förändras. För femtio år sedan hjälpte färjorna Helsingörs elförsörjning genom att koppla in sig på nätet och låta dieselgeneratorerna skapa el till staden.
 
Bild från bryggan på Tycho Brahe. Laddindikatorn visas till höger i ovankant.
 
Två av fyra battericontainrar på däck. 
 
Text och bild: Jakob Lagercrantz, 2030-sekretariatet