Grönare fritidsbåtar – snart kommer omställningen

På Sveriges största båtmässa Allt för Sjön är årets stora trender inte hållbarhet och omställning från fossilt till förnybart – att Sverige alldeles nyss antagit världens tuffaste klimatlag märks inte. Men om ett par år vänder det, och de första tecknen syns redan.

De stora motorerna är i blickfånget för Allt för Sjön, där även helt normala båtar nu kan ha uppemot 300 hästkrafter. Som arrangören själv påpekar, så går det emot klimat- och hållbarhetstänket som i övrigt alltmer präglar vårt samhälle. Samma sak får sägas gälla de vattenskotrar som man nu allt oftare tänks köpa snarare än hyra för en kort stund. När vi går runt och frågar om eldrivna versioner, skakar de flesta på huvudet men kompletterar med ”det kommer om två-tre år”.

Eldrivna snipor och öppna småbåtar
Några är på plats redan nu. Svenska Crescent från Varberg har ställt sin eldrivna Allure-snipa precis bredvid fossilvarianten, och jämförelsen utfaller till elbåtens fördel (se video från Båtmässan här). Merkostnaden är minimal, innerutrymmena något bättre eftersom motorhuven inte tar plats och underhållet mindre eftersom man slipper oljebyte och vinterkonservering. Några stora hastigheter är det inte frågan om, 5 knop är toppfart, men det gäller fossilversionen också och är framför allt typiskt för båttypen. Sänk hastigheten lite till och du får en driftstid på 6 till 8 timmar, med ungefär samma laddtid efteråt utifrån ett helt vanligt uttag istället för att slabba med dunkar. Och kunderna har insett fördelarna; elversionen säljer bättre än den fossila. Mindre tillverkare som bygger snipor hantverksmässigt, som Träbåtens Herlin, ställer också om till eldrift.

Svenska Ryds har en snabbare elbåt av styrpulpettyp, med 40 hästkrafter och 20 knop maxfart, där 80 voltslitiumbatteriet ger 1–3 timmars körtid. 395 000 kronor är inte billigt, men heller inte långt dyrare än motsvarande bensinmotorförsedda båt. Denna typ av båtar ser de som särskilt relevanta för det växande fenomenet båtpooler, där man ju lätt kan ha en hemmahamn med laddning. Annars är just laddningen problemet; de flesta som har egen båtplats har också tillgång till el i någon form men vill man på utflykt är det fortfarande begränsat var man kan ladda. Och eftersom nästan inga elbåtar kan snabbladdas, är laddtiden längre än vad hamnarna har lust att ha en båt liggande vid mackbryggan – och av samma skäl kan man få vänta länge på sin tur om en annan båt redan ligger på laddning.

Flera av motortillverkarna, som Yamaha, visar också upp elmotorer, men framför allt för mindre båtar. Torqeedo har däremot ett helt sortiment och är de som tydligast tar ut miljösvängarna; inte ens en mycket modern bensin- eller dieselmotor har den rening som vi sedan länge tar för givet för bilar. Katalysatorer, partikelfilter och avgasåterföring saknas helt, vilket betyder att utsläpp av kväveoxid och kolväten ofta är över 30 gånger högre till sjöss än på land. Dessutom går utsläppen rätt ut i känsliga sjöar eller vår redan hårt belastade Östersjön. Även koldioxidmässigt är båten långt värre än bilen per kilometer räknat, eftersom den totala verkningsgraden är mycket lägre. En elmotor kommer upp i över 90 % verkningsgrad på land, men 50 % till sjöss är mycket bra.

Stor skärgårdsjeep med lång räckvidd
Mest spännande av alla nyheter på elbåtsfronten är kanske X Shores Eelectric 8000 Smögen Edition, en åtta meter lång skandinaviskt designad elbåt med dubbla inombordsmotorer (från Torqeedo) på vardera 80 hästkrafter och 25 knops toppfart (se bildsvit nedan). Med dubbla batteripack kommer man 80 sjömil (nästan 150 km) på full laddning i optimala 15 knops fart. Båten på mässan är en prototyp, prislappen inte exakt satt men hamnar strax under tre miljoner; här har vi några som förstått att en ny marknad ställs om uppifrån.

Några ljusglimtar till fanns det på mässan, men det mesta låter vänta på sig ännu något år. Men förändringens vindar blåser även på motorbåtssidan, och vi ser fram emot nya framsteg år för år – för en fossilfri fritidsbåtssektor!

Erik Huss & Mattias Goldmann