High-tech lånecyklar: Köpenhamns vita svanar sprider sig

”Den vita svanen”. Så kallas Köpenhamns nya, superavancerade lånecyklar. Det började med fiasko, men nu är genombrottet nära för lånecykeln 2.0.

På Ekotransport 2016 fick Clear Channel priset som årets oväntade klimathjälte för sitt arbete med att introducera och sprida lånecyklar över världen. En pionjär var Köpenhamn, med den gula minicykeln som låstes upp med en guldpeng, saknade växlar, hade remdrift, punkteringsfria hjul och fasta hjulsidor istället för ekrar. Inget skulle kunna gå fel, men till slut blev cyklarna ändå slitna och gamla och nu har en helt ny generation kommit.

De nya Gobike-lånecyklarna är på många punkter motsatsen till de gamla. De är eldrivna, treväxlade, med fullstora hjul, och vita. Dessutom med en stor LCD-skärm fast monterad på styret, som bland annat fungerar som navigator och för att reglera eleffekten. Köpenhamn har nu 1 860 och Rotterdam har beställt 2200 och många fler anges vara på väg – men det hela var på väg att braka samman redan innan cyklarna kommit ut.

GPS:en fungerade inte, cykeln kunde inte svänga tillräckligt, leveransen var så sen att Gobike begärdes i konkurs… Men liksom en katt har nio liv, har Den Vita Svanen som elcykeln kallas åtminstone tre och två år efter att de första 250 cyklarna placerades ut är alla cyklarna nu ute i Köpenhamn och Fredriksberg i Danmark.

2015 gav verksamheten ett litet överskott, som går till By- og Pendlercykel Fonden, som nu arbetar med att bättre integrera lånecykeln i kommunens ordinarie verksamhet. Utlåningen ökar nu mycket snabbt, även om det mest är turister som hyr, delvis eftersom nästan alla köpenhamnsbor är cyklister redan. Det har i sin tur förargat befintliga cykeluthyrare som är upprörda över att kommunen subventionerar vad näringslivet redan gjorde.

Lätthyrt

Första gången man använder elcykeln går man fram till en cykel i ett ställ, trycker på pekskärmen och registrerar sig som användare. Det tar under två minuter, inklusive kreditkortsuppgifterna man måste uppge. Framtida bokningar går ännu snabbare, eftersom man då bara anger sitt användarnamn och lösenord, så sköts allt annat automatiskt.

När du lyft ut cykeln ur stället, är det som att använda en vanlig elcykel, med drivning på framhjulet som också har handbroms, fotbroms på bakhjulet, tre växlar och fyra lägen för hur mycket elassistens man får, samt möjligheten att köra helt utan el. Vi kör på de två lägre effektlägena och det räcker fint, tredje läget kallas landsväg och fjärde är för bergscykling, så det går till överdrift för Köpenhamns platta cykelstråk. Den elassisterade toppfarten är 22 km/h, något långsammare än för andra elcyklar men fullt tillräckligt för att hänga med. Batteriet, som sitter under den bakre pakethållaren, ska räcka till sex mils cyklande. Det finns också en främre pakethållare där man kan spänna fast saker man vill ha bättre uppsikt över. Allt är robust utformat för att inte gå sönder, inklusive belysningen som är integrerad i ramen och GPS-skärmen som ska vara okrossbar och tåla alla sorters väder och vind.

Denna skärm är Gobikes stora behållning för en turist; den visar som andra gps:er var du befinner dig, har förprogrammerade turistmål och rutter, visar var närmaste cykelställ för återlämning är och har ett forum där man kan dela med sig av sina erfarenheter.

Men här finns också vårt kanske största förbehåll; Gobike samlar på sig oerhörda mängder information som de enligt kontraktet man accepterar vid första bokningen har rätt att sälja vidare till andra utan begränsningar. De har också rätt att behålla informationen så länge de vill eller så länge det är lagligt, och säger öppet att ”customer information in general is one of the most attractive business assets”.

Dyrt men prisvärt

Den Vita Svanen kostar 25 danska kronor per påbörjad timme, sex kronor per påbörjad timme med abonnemang som i sin tur kostar 70 kronor i månaden. Med abonnemanget är resor upp till 30 minuter dessutom gratis, vilket gör att det snabbt kan löna sig – särskilt om du på lite längre resor orkar ställa in en cykel i stället och byta till nästa. Men om man, till exempel som köpenhamnsbo, ska spendera någon hundralapp i månaden blir det snabbt till en kostnad som motsvarar att skaffa en billigare cykel – det är mycket dyrare än Stockholms lånecyklars säsongskort för 300 kronor, där det ingår hur mycket cyklande som helst.

Det går att boka en cykel för tio kronor, så att den garanterat finns när man kommer fram, men överallt vi kommer är cyklarna många i ställen och kartan på vår smartphone visar att läget är likadant på andra håll i storstan och vid andra tillfällen på dygnet.

Cykeln återlämnas i ett ställ, då bokningen avslutas automatiskt och laddningen sätter igång av sig självt, utan att du behöver hålla på med kablar. Är stället fullt, kan du också lämna cykeln inom 25 meter därifrån utan merkostnad, ett lås på bakhjulet håller den säker.

Parkerar du på utanför ställen men inom Köpenhamn kostar det 200 kronor, hittas den på en helt annan plats blir det 500 kronor, medan det är mer diffust vad det kostar om cykeln blir stulen medan du använder den.

Gobike må ha börjat som en ful ankunge men är på god väg att verkligen bli en vit svan och det kanske bästa exemplet på hur lånecykelsystemet nu är på väg till nästa nivå.

Mattias Goldmann