Lånecyklar: Nu kommer Kina

Siffrorna är stora nog att få vem som helst att drabbas av lycko-yrsel. Lånecykelsystemet i Shanghai har 149 000 cyklar, i Wuhan 90 000 cyklar, Hangzhou 86 800 och Taiyuan 50 000. Och nu kommer de kinesiska lånecykeljättarna till Europa. 2030 har tittat närmare på dem.

Brittiska Cambridge är första anhalt när kinesiska Ofo, världens största cykeldelningsföretag, under 2017 ska börja etablera sig i Europa. Utanför Kina finns Ofo redan i Singapore och Silicon Valley, i Kina finns de i 34 städer med uppemot tre miljoner användare om dagen.

Utan cykelställ

Ofos koncept är unikt för lånecyklar; det ska inte finnas några cykelställ där man hämtar och lämnar cyklarna – du hittar cyklar överallt och lämnar cykeln där det passar dig. Systemet är likt Drive Nows, med en app i mobilen som visar var närmaste cykel finns. Sen knappar du in cykelns unika nummer, får en kod skickad till dig och låser med den upp cykeln. När du är klar, ställer du bara ifrån dig cykeln och låser. Kostnaden i Cambridge blir £0.50 per cykeltur oavsett hur långt eller hur länge du cyklar. Kritiker undrar var alla cyklarna ska ställas; till tider kommer det att stå väldigt många utanför katedralen eller universitet.

Ofo har växt otroligt snabbt; i september 2015 placerade de ut sina första 2 000 cyklar på Beijings universitet. Nyligen fick de ett kapitaltillskott på nästan en miljard kronor från bl.a. Didi, Kinas mycket framgångsrika motsvarighet till Uber.

För att minska risken att cyklarna stjäls, är alla stöldbegärliga delar märkta och försedda med mikrochip så att man kan följa var de befinner sig, vilket också behövs när Ofo ska se till att det finns lagom med cyklar på alla platser.

Dålig luft-paradoxen

Kina må vara känt som ett cykelland, men ett stort hinder för lånecykelsystemens framgång har varit att unga kineser inte lärt sig cykla. Det första lånecykelsystemet kom 2005, nu finns det enligt Transport Research Bureaus konferens lånecyklar i 143 kinesiska städer.

Fallstudier från bl.a. Mengwei Chen vid Zhejiang universitet visar att lånecyklarna främst används för att ta sig till och från arbetet samt för att cyklar hem för att äta lunch. Genomsnittsanvändaren är kring 30 år och tjänar något mindre än genomsnittet. Nästan hälften av användarna av lånecykelsystemet har tillgång till bil, något färre har tillgång till egen cykel. En genomsnittlig resa är en knapp halvtimma, vilket i flertalet av de kinesiska städer som har lånecyklar är gränsen för att få cykla gratis.

En annan forskare, Mengwei Chen, slår fast att den dåliga luftkvaliteten försvårar för lånecyklarna. När luften är särskilt dålig vintertid, tar man hellre bilen eller bussen, vilket blir en självförstärkande negativ spiral. Det gäller särskilt kvinnor, äldre och de med högre inkomst – ska de använda lånecykel måste luftkvaliteten förbättras parallellt. Inte heller vill man använda lånecykeln om det är över 30 grader eller under sex grader varmt, om det regnar eller blåser.

Framgångsrika lånecykelsystem

Experterna bakom Bikesharingmap.com, som sammanställer alla större lånecykelsystem, har för 2030-sekretariatet listat framgångsfaktorer för lånecykelsystem:

  • ”Go big or go home”. Den största rörliga kostnaden är att flytta runt cyklarna, större system minskar administrationen per cykel och ökar sannolikheten att tillgången på cyklar balanseras.
  • Enhetliga cyklar. Mervärdet av att erbjuda olika typer av cyklar motsvaras inte av den extra kostnaden och administrationen.
  • Enkelt betalsystem. Det ska gå att betala med kreditkortet eller via en app utan att behöva bli medlem eller gå med ett helt år.
  • Fokusera mer på turister, de är mindre priskänsliga. Exempelvis är första halvtimman gratis i nästan alla amerikanska system, regelbundna användare cyklar i snitt drygt 20 minuter, turister 40, vilket de betalar dyrt för.

När experterna får välja, lyfter de fram systemen i London, Portland och Baltimore (läs mer om lånecyklar för ekonomiskt utsatta i Baltimore här). De bedömer att elcyklar kommer, att cyklarna i sig kostar förvånansvärt lite extra men att laddinfrastruktur och troligen service blir dyrt. De är övertygade om att de stora kinesiska aktörerna kommer att etablera sig på bred front i USA och Europa, bland annat just för att de satsar stort direkt och för att de är uthålliga – ”ingen tjänar pengar på lånecyklar de första åren”.

Läs om Köpenhamns lånecykelsystem här