Miljöbästa Bil 2016 – så funderar jag


Det är dags att utse Miljöbästa Bil 2016, och jag är en av jurymedlemmarna. Gröna Bilister har stått för grundurvalet, som gett totalt 35 bilmodeller som finalister, som uppfyller följande kriterier:

  • Förnybarhet. Bilen ska vara fossiloberoende. Med detta menas att den ska vara typgodkänd för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % består av förnybar råvara. Vi kallar ett drivmedel kommersiellt tillgängligt om det finns att tillgå på minst 25 publika påfyllnadsplatser i Sverige som är någorlunda geografiskt utspridda. I praktiken innebär detta att elbilar, laddhybrider, etanolbilar och gasbilar kan komma i fråga.
  • Energieffektivitet. Energiförbrukningen hos en personbil med upp till 5 sittplatser ska vara högst 60 kWh/100 km. (Detta motsvarar en förbrukning per 100 km på cirka 6,8 l bensin, 9,4 l E85 och 4,3 kg metangas.) För fordon med fler än 5 sittplatser för vuxna och för fyrhjulsdrivna fordon sätts den övre gränsen till 75 kWh/100 km.
  • Säkerhet. 5 stjärnor enligt Euro NCAP (år 2009 eller senare), alternativt 5 stjärnor för passagerarsäkerhet och minst 2 stjärnor i fotgängarsäkerhet i äldre tester. Låsningsfria bromsar och antisladdsystem. Bilmodell som inte testats av Euro NCAP men som genom oberoende intyg har visats klara motsvarande krav godkänns. Leverans Ska kunna lämnas till kund senast under det första kvartalet 2016.

Från detta ska tre bilar ges 5, 3 respektive 1 poäng, i två klasser: Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi samt Bästa valet för företaget.

Efter att ha testat flertalet av dessa bilar (se http://www.gronabilister.se/vara-projekt/miljobasta-bilar/miljobasta-bilar-2016), så planerar jag att rösta enligt följande:

 

Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi

1 (5 poäng): Nissan Leaf. Världens mest sålda elbil har blivit bättre genom att få längre räckvidd, upp till 25 mil vilket räcker för de flesta resor. Ska du längre – ta tåget och kombinera med hyrbil/taxi! Har högsta möjliga säkerhetsbetyg, är klart billigare än ungefär jämnbra e-Golf, och leasingerbjudandet är verkligen förmånligt.

2 (3 poäng): Skoda Octavia G-TEC. Gas-Passatens arvtagare; lika stor men mycket billigare, nästan 40 mil räckvidd på gas och sedan fullstor bensintank om man är i delar av landet med dålig gastillgång. Lågt pris, hög säkerhet, förnuftigt och klimatsmart.

3 (1 poäng): Renault Zoe. Liten elbil till litet pris, batterierna leasas separat till en kostnad som ungefär motsvarar vad det skulle kosta att tanka bensin eller diesel. Räckvidden har nu förlängt och laddtiden kortats.

 

Bästa valet för företaget

1 (5 poäng): Nissan Leaf. Varför betala fyra gånger så mycket för en Tesla när redan Leaf signalerar att man tar ansvar? En e-Golf eller e-Mercedes B-klass är lika bra men har inget marknadsföringsvärde eftersom det inte syns att bilen är eldriven.

2 (3 poäng): Volvo V60 Bi-fuel. Lite under radarn har det börjat tillverkas gasbilar på Torslanda istället, och V60:n är superstark, supersnabb och lyxig. För de flesta blir den i praktiken klimatsmartare än den mycket dyrare laddhybriden.

3 (1 poäng): VW Golf TSI Multifuel. Den enda etanolbilen på marknaden; en tragisk utveckling nu när etanolen blivit hållbar. E85 kostar nu lite mer per mil än bensin och diesel – svagt, politiken! – men ansvarsfulla företag betalar mer för krav-kaffet och kan också göra det för drivmedlet. Golf är snäppet mindre än en typisk förmånsbil, vilket är positivt.

 

Dessa har jag valt bort:

  • Laddhybriderna. Dagens laddhybrider har så pass kort räckvidd att jag inte delar Gröna Bilisters bedömning att de är fossiloberoende – det finns ingen laddhybrid som kombinerar eldrift med förnybara drivmedel. Laddhybrid-Passat var nära att få poäng, välj den i områden där det inte finns biogas.
  • Tesla. Visst, jag tycker också Tesla är cool, och den har betytt oerhört mycket för elbilsmarknaden. Men den är för stor, tung och framför allt dyr.
  • Konverteringarna. Jag är mycket glad att svenska Konvegas konverterar Suzukis bilar till gasdrift, vilket också betyder att det nu finns gasdrivna fyrhjulsdrivna bilar på marknaden. För den som behöver en sådan bil rekommenderas de, men för mig räcker det inte ända fram till en topp-tre eftersom konverteringen tar för mycket plats och kostar för mycket.

Den 20 januari ska jag lämna in min slutliga röst – påverka mig till dess!

Hur tycker du? Hör av dig på Twitter @mattiasgoldmann eller mattias.goldmann@fores.se