Miljöbästa Bil 2018 – poäng och motivering från Mattias Goldmann

Det är dags att utse Miljöbästa Bil 2018, och jag är en av jurymedlemmarna. Gröna Bilister har stått för grundurvalet och valt ut totalt 40 bilmodeller som finalister; två vätgasbilar, 18 fordonsgasbilar, en etanolbil, sju elbilar och 13 laddhybrider. Utöver kravet att vara fossiloberoende, vilket för laddhybrider definieras som att kunna köras minst fem mil i sträck på el, ställs krav på energieffektivitet, säkerhet och att bilen ska kunna levereras under första halvåret 2018.

Från detta ska 25 poäng fördelas, med max 10 till en bil och minst fem bilar som får poäng – samma som Årets Bil i Europa. Utmärkelsen sker i två klasser: Bästa valet för privatbilisten med normal ekonomi samt Bästa valet för företaget. 

BÄSTA VALET FÖR PRIVATBILISTEN MED NORMAL EKONOMI
10 poäng: Volkswagen Polo TGI fordonsgas. Fordonsgasen har rekordhög andel biogas, uppemot 80 %, och totalt sett har gasbilar i Sverige därmed en ungefär lika låg klimatpåverkan som elbilarna. Därtill finns rekordmånga gasmackar, både i Sverige och utomlands. Nya generationen VW Polo har blivit stor som vi minns en Golf, har säkerhetsutrustning man annars finner i större bilar, har lång räckvidd på gas och kostar efter gasbilsbonus bara någon tusenlapp mer än bensinversionen.

6 poäng: Hyundai Ioniq laddhybrid. En klimatsmart laddhybrid har en rimlig räckvidd på el, så att vardagskörningen kan ske utan avgaser, men är också snål på bensin när batteriet tömts. Prius-liknande Ionic uppfyller detta utan att ge avkall på vardaglig bruksvänlighet och med en rimlig prislapp.

5 poäng: Renault Zoe. Liten elbil till litet pris, numera med stor räckvidd. Batterierna leasas separat för en knapp tusenlapp om månaden vilket bör lugna den som oroar sig för hur länge de ska hålla – det är tillverkarens ansvar.

2 poäng: Volkswagen Golf TSI Multifuel. Den enda etanolbilen på marknaden; en tragisk utveckling för ett underskattat drivmedel. Nu kostar E85 åter något mindre än bensin, och drivmedlet finns på mer än varannan mack i landet. Golf är och förblir en Golf – mycket tryggare kan man inte få det.

2 poäng: Suzuki Ignis CNG AllGrip 4×4. Lite i skymundan har Suzuki marknadens bredaste utbud av gasbilar, till på köpet konverterade i Sverige. Lilla Ignis är både säker, klimatsmart, fyrhjulsdriven, kaxig till utseendet och billig i inköp och drift.

BÄSTA VALET FÖR FÖRETAGET
10 poäng: Nissan Leaf. Leaf är världens mest sålda elbil, nya versionen får kämpa hårdare för att behålla titeln men lång räckvidd, snabbare snabbladdning än de andra, attraktiv prislapp och ett mer normalt utseende än föregångaren borgar för framgång. Som alla elbilar särskilt attraktiv som förmånsbil.

9 poäng: Tesla Model X 75D. Tidigare har jag valt bort Teslan för Miljöbästa Bil; för stor, för tung, för dyr, för stort batteri. Men med utbyggt nät av Superchargers är det en elbil man kan åka på långsemester med utan räckviddsångest, och när nu även mindre elbilar ska få 60 kWh batteri är Teslans 75 kWh inte längre våldsamt stort. Model X må verka show-off med sina falkvingedörrar, men den är extremt rymlig, får dra över två ton och tar sig tack vare fyrhjulsdriften fram där andra fastnar. Och vilket sätt att visa sitt klimatengagemang och trigga andra kan vara tydligare än att ha Tesla som tjänstebil?

4 poäng: Audi A4 TFSI g-tron Fordonsgas. Gasbilar är attraktiva som förmånsbilar, med 40 % reducerat förmånsvärde, och Audi A4 är het på tjänstebilsmarknaden. Den går drygt 40 mil på gas utan några egentliga eftergifter jämfört med bensinversionen.

1 poäng: Toyota Mirai. Vätgasdrift är absolut en viktig del av framtiden, och snart kommer attraktiva bränslecellsbilar på marknaden till en rimlig prislapp samtidigt som infrastrukturen byggs ut. Ännu är bilarna dyra och opraktiska, men Toyota Mirai visar att framtiden nu är inom räckhåll även för vätgasen.

1 poäng: Volvo V60 Classic T5 Bi-Fuel. En ren proteströst, mot att Volvo lägger ner tillverkningen av gasbilar. Volvos laddhybrider är för dyra, har för dålig räckvidd på el och för stora fossilmotorer som dessutom går igång i tid och otid. Gasversionen är bättre, även om V60 är en gammal och trång bil i behov av ersättare – synd att den inte kommer för gas.

Läs kriterierna för Miljöbästa Bil 2018 här www.gronabilister.se/miljobastabil2018