Nissan renar luften i Barcelona

Nissan eltaxi

2030-sekretariatets partner Nissan med sin koncernsyster Renault har den mest offensiva satsningen på elbilar av alla märken, med den mest sålda elbilsmodellen genom tiderna, det bredaste modellprogrammet och det mest omfattande arbetet med att få ut laddstationer.

Efter elbilen Leaf, kommer nu storkombin och skåpbilen e-NV200. Den tillverkas i Barcelona för världens alla marknader – i motsats till Leaf som byggs i Japan, Storbritannien, USA och Kina. Att kunna tillverka elbilar i Barcelona krävde en investering på över en miljard kronor, inte minst för att få ultrarena miljöer vilket krävs för att montera elmotor och batteriteknik. Bland annat måste personalen gå igenom en särskild luftsluss innan arbetet. En särskild utmaning för Barcelona-fabriken är att vanliga diesel- och bensinbilar tillverkas på samma lina, och den processen får inte sinkas av elbilarna. Batterierna tillverkar Nissan själva för att ha bättre koll på hela processen, i England, varifrån de skeppas till Spanien.

Numera finns det laddbara bilar i snart sagt varje segment, från små stadsbilar till stora, fyrhjulsdrivna suvar – ingen behöver längre vara ensidigt beroende av förbränningsmotorn. Därför ska det också till något särskilt för att vi på 2030-sekretariatet ska skriva om en ny elbilsmodell. Nissan e-NV 200 är särskild,

Framtagen med utgångspunkten att 35% av alla transportbilar hos distributionsföretag aldrig någonsin körs mer än 120 km per dag och alltså skulle kunna ersättas med eldrivna skåpbilar som e-NV 200. I Europa säljs 200 000 sådana transportbilar varje år; en väldig marknad hägrar – och en mycket stor klimatnytta, förbättring av luftkvaliteten i städerna och minskning av bullret.

British Gas har redan skaffat 100 e-NV, japanska posten, FedEx och DHL var med att ta fram bilen och jag räknar med att de också skaffar stora flottor. Men detta är inte bara en skåpbil, den finns också i en version med fem säten och enormt bagageutrymme, perfekt för taxi. Barcelonas borgmästare har redan slagit fast att han vill se en omställning till avgasfri taxi, den lokalt producerade e-NV:n är i främsta ledet och finns redan i Barcelonas svart-gula taxiutförande.

Att elbilar funkar som taxi vet vi redan; 2030-sekretariatets partner Taxi 020 var först ut i Sverige och marknadschef Frederick Scholander berättar att man fortsatt och utvidgat försöket om det bara funnits bättre snabbladdningsmöjligheter så att räckvidden blivit acceptabel. Nu börjar Nissan Leaf bli vanlig som taxi i Norge, Holland och Estland, där Elektritakso redan kört över en miljon kilometer i 15 Leaf och nyligen beställt fem till. Också som hyrbil börjar elbilen bli intressant; Avis i Danmark har nyligen beställt 400 Leaf, den största privata beställningen någonsin. Det ökar i ett slag den danska elbilsmarknaden med 60% jämfört med 2013! I Sverige har Gatubolaget i Göteborg köpt 100 Leaf och avser att skaffa fler elbilar, där en eldriven skåpbil bör passa väl in.

 

Mattias Goldmann