Nyheter

Fossilfrihet på väg – remissvar från 2030-sekretariatet

Innehållsförteckning Inledning Övergripande kommentar Huvudmål och uttolkning Prognostänkande Beteendeförändringar Upphandling och beställarkompetens Kontraproduktiva styrmedel och perversa effekter Vägavgifter Fordonsbeskattning Biodrivmedel Kvotplikt Godstransporter Elfordon och laddinfrastruktur Konvertering av befintliga fordon Stadsmiljö och samhällsplanering Ladda ner remissvaret som pdf-> Inledning 2030-sekretariatets arbete syftar till att säkerställa att det övergripande målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 Läs mer…

Fordonsläget i Halland

Övergripande I Halland fanns den sista december 2013 159 424 personbilar 16 728 lätta lastbilar 3 030 tunga lastbilar 237 bussar 11 630 motorcyklar 4 157 mopeder 13 466 traktorer 275 snöskotrar 1 727 terränghjulingar Personbilar Av personbilarna var 321 taxi. 159 424 personbilar motsvarar 520 personbilar/1000 invånare, vilket är över rikssnittet. Personbilarna fördelar sig Läs mer…

Ny elbils-bilpool i Varberg

Varbergs kommun och  2030-partnern Move About har nu invigt en bilpool med två eldrivna Nissan Leaf. Se SVTs inslag här Bilarna ska till en början användas av  kommunanställda i tjänsten, främst från serviceförvaltningen, men också andra enheter. De ersätter egna bilar och minskar därmed kommunens kostnader och klimatpåverkan – samtidigt som det totala antalet bilar kan minska. Läs mer…

Genèves bilsalong – det som inte hände

Det har nu rapporterats på längden och tvären om vad som visats och sagts på Genèves bilsalong om elbilar, laddhybrider och bränslecellssidan. Men det som inte sades är lika spännande. Mattias Goldmann från Fores 2030-sekretariatet sammanställer icke-nyheterna. Produktionsnivåer Det var påfallande tyst om produktionsnivåer i Genève. BMW och Nissan anger att deras produktionsanläggningar för i3 Läs mer…

Miljöaktuellt: 2030-sekretariatet sågar Borgs fordonsskatt

Finansminister Anders Borg har i veckan presenterat en rad olika skattehöjningar. Bland förslagen finns en höjning av den koldioxidrelaterade fordonsskatten. Förslaget skulle betyda en skattehöjning på i snitt 200 kronor per år för bensinbilar och 500 kronor för dieselbilar. Enligt 2030-sektretariatet sidsteppar nu Anders Borg hela det arbete som pågår för att nå en fossiloberoende Läs mer…

Energimyndighetens konferens om demonstration av elfordon

Den 12 mars kl. 09 – 16 håller Energimyndigheten en kostnadsfri konferens för att ge insyn i ett urval av projekten inom Demonstrationsprogrammet för elfordon. Under dagen kommer projektledare att presentera projekt inom områdena laddning, affärsmodeller och användarbeteenden. Se programmet för mer detaljerad information. I programmet samt under fika och lunch ges tillfälle för nätverkande och Läs mer…

Välkommen till 2030-nyhetsbrevet!

År 2030 ska Sverige ha en fossilbränsleoberoende fordonsflotta. Det slog regeringen fast redan år 2008, och den 16:e december 2013 presenterades Fossilfritt på Väg, den 1100-sidiga utredning som ska slå fast hur arbetet ska gå till. Samma dag lanserade vi 2030-sekretariatet, med syfte att säkerställa att målet verkligen uppnås. Vi ser möjligheten för Sverige, men Läs mer…

I media – Bilar, bränslen och beteenden

”Idag presenteras utredningen om hur Sverige ska nå en ”fossilbränsleoberoende fordonsflotta” till år 2030. På 1100 sidor slås fast att målet går att uppnå, att det kan ske utan stora uppoffringar och att sidoeffekterna blir positiva – bättre luftkvalitet och hälsa, många nya arbetstillfällen, en stärkt position för svensk fordons- och drivmedelsindustri och attraktivare städer. Men utredningens Läs mer…

2030: Vi förverkligar visionen!

Aftonbladet 2013-12-16: Idag presenteras utredningen om hur Sverige ska nå en ”fossilbränsleoberoende fordonsflotta” till år 2030. På 1100 sidor slås fast att målet går att uppnå, att det kan ske utan stora uppoffringar och att sidoeffekterna blir positiva – bättre luftkvalitet och hälsa, många nya arbetstillfällen, en stärkt position för svensk fordons- och drivmedelsindustri och Läs mer…

2030-sekretariatet: Busspremien – så bör den utformas!

Regeringens förslag till preme för eldrivna bussar leder till en alltför långsam omställning och är för ensidigt inriktat på en enda teknisk lösning, anger 2030-sekretariatet som nu presenterar sitt eget förslag – Sju av tio bussar i Sverige drivs fortfarande med fossil diesel, så regeringen tänker alldeles rätt som vill ge omställningen till fossiloberoende en Läs mer…