Bussarnas Tesla

proterra och 2030-sekretariatet

Proterra är bussarnas Tesla. De bygger elbussar och tillverkar allt utom batterierna i Kalifornien. De är mitt i den pionjärfas då allt känns möjligt.

Till skillnad från Tesla har Proterra inte tid med konfidentialitetsavtal när man besöker den lilla fabriken, det var bara ett batteripaket vi inte fick fotografera när 2030-sekretariatet besökte dem. Tesla med omkring 16 000 medarbetare är inte längre det lilla källarföretag som skall visa världen att de kan åstadkomma under. Den manteln får små uppstickare som Proterra axla. 

Nyligen säkrade Proterra en finansiering på 140 miljoner dollar. Kapitalet ska gå till att bygga en fabrik för att tillverka elektriska bussar i Kalifornien.

– Vi får helt enkelt inte duktiga ingenjörer att flytta till vår andra anläggning i South Carolina, så vi får lägga produktionen i Kalifornien, förklarar Ryan Popple, CEO i Proterra.

Ryan, som har ett förflutet med finansiering av Teslas tidigare utvecklingsfaser, berättar att de experter de vill ha till företaget inte vill lämna Kalifornien. Proterra anser att de som modernt företag måste rekrytera de hungrigaste och mest innovativa.

Proterra producerar en stadsbuss som drivs helt av litiumjonbatterier. Den finns nu med räckvidd på upp till 560 km, som laddas över natten. En snabbare laddning håller på att utvecklas.

30 bussar levererades förra året, och 80 bussar är planerade att produceras i år, med ordrar väl in i 2019.

Bussarna tillverkas i kolfiber i anläggningen i South Carolina, batteripaketen sätts samman i Burlingame söder om San Francisco. Men snart centreras hela tillverkningen till en ny anläggning just utanför Los Angeles. 

Bussarna säljs för omkring 50% högre pris än motsvarande dieselbussar, och för ungefär samma pris som kinesiska BYD – jätten inom elbussar.

– Vi räknar med att mellanskillnaden är återbetald på sex år eftersom bussarna kör långa sträckor, kommenterar Toby Kraus, chef för affärsstrategi, även han från Tesla. Dessutom är servicekostnaden lägre. 

Efterfrågan är stabil och stor, i USA beställs 10 000 bussar per år. Det finns ett stort intresse från amerikanska städer där luft och bullerkrav ställer krav på bussarnas utveckling. Proterra har ännu inte märkt någon konkurrens för andra alternativbränslebussar, främst gasbussar.

– Vi märker intresse från andra länder, men fokuserar nu på den amerikanska marknaden avslutar Ryan. Men vi tror att vi kommer att visa vinst före Tesla.

 

Jakob Lagercrantz, 
medgrundare 2030-sekretariatet

Kalifornien, december 2016