Pressmeddelande: Skärp bonus-malus-förslagen!

På fem områden måste regeringen gå längre än bonus-malus-utredningens förslag, för att vi ska få en fossiloberoende fordonsflotta.

2018 ska Sverige få en bonus-malus-fordonsbeskattning för nya personbilar, lätta lastbilar och minibussar, föreslår regeringens utredare idag. Fordon med låg klimatpåverkan ska få en större stimulans än idag, finansierat av en höjd beskattning på fordon med särskilt höga utsläpp.

– Det förslag regeringen nu får ger oss snålare bilar, men inte fossiloberoende. Vinnaren är en laddhybrid, som får större premie än idag, förloraren en bil på förnybara drivmedel, vars klimatnytta ignoreras, och konsekvensen kan bli större oljeberoende. Därtill saknar vi tydlighet för konsumenten – det ska inte vara svårare att välja klimatsmart bil än kylskåp. Och den långsiktighet branschen efterlyser finns inte – ta fram en färdplan till 2030, säger Mattias Goldmann, vd för Fores med 2030-sekretariatet.

2030-sekretariatet föreslår regeringen att tydligt markera skärpningar på fem områden för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta.

  1. Lätt att fatta. Ersätt utredarens gram-för-gram-skala med EU:s A-G-klassning som för kylskåp, som konsumenten känner till och vissa bilmärken redan använder. För att säkerställa att statskassan inte dräneras ges liten övervikt åt malus medan den neutrala klassen verkar stabiliserande på systemet.
  2. Klimaträttvisa. Ersätt utredarens ensidiga fokus på vad som kommer ur avgasröret med bilens faktiska klimatpåverkan, well-to-wheel, med hänsyn till förnybara drivmedels klimatnytta enligt EU:s officiella utsläppsvärden i förnybarhetsdirektivet.
  3. Krafttag i båda ändarna. För att främja innovationer och etablering av ny teknik bör spjutspetsteknik premieras mer än de 60 000 kr som föreslås, med motsvarande höjning för bilar med riktigt höga utsläpp.
  4. Förutsägbarhet. Utredningen slår fast att beloppen endast gäller för 2018 och 2019 och är diffus om vad som ska hända därefter. Skatten bör ha stegvisa skärpningar vart tredje år, med ständig kunskap om nivåerna två perioder framåt.
  5. Håll det enkelt. Inga andra parametrar än faktisk klimatpåverkan bör ingå, t.ex. inte hur mycket bilen väger.

– Med dessa fem förändringar, som är väl förankrade hos både regeringen och oppositionen, kan vi få ett system som påskyndar omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta, kostnadseffektivt, förutsägbart och med möjlighet för hushållen att tjäna på att ställa om, avslutar Mattias Goldmann.

Läs gärna 2030-sekretariatets debattartikel om bonus-malus-förslaget på http://www.svt.se/opinion/lat-smutsiga-bilar-finansiera-rena

För ytterligare information:
Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45, mattias.goldmann@fores.se