Uniti: Crowdfundad elbil från Skåne

Foto: Gunilla Sandin, Fores
Foto: Gunilla Sandin, Fores

Uniti One, den crowdfundade elbilen från Landskrona, är nu lanserad. Konceptet bygger på användarvänlighet, hållbarhet och moderna tekniska lösningar, och företaget har från start knutit till sig både stora samarbetspartners och privata intressenter, med målet att Uniti One ska börja produceras 2019. 2030-sekretariatet var med vid lanseringen och ger här sin bedömning.

Lundabaserade Uniti startade som ett forskningsprojekt och blev för två år sedan en start-up med idén att utveckla en elbil som är hållbar under hela sin livscykel, bättre utnyttjar tillgänglig elbilsteknologi och är mer användarvänlig än dagens elbilar.

Uniti One har designats med fokus på användarvänlighet och digital interaktion, bland annat med ett elektroniskt styrsystem och teknologi som ska göra körupplevelsen lik hur det är att använda en smartphone. Teknologin har också använts för att öka säkerheten, med en fullskärmsdisplay som utökar förarens synfält och uppmärksamhet. Även laddningen ska vara bekväm och flexibel; för korta bilresor ska bilen ha ett mobilt batteri som kan plockas ur och snabbladdas, med en räckvidd på 30 km. Det ska också gå att ladda bilen med induktionsplatta.

Körs på sol
Bilen beräknas ge upp till 75 % lägre koldioxidutsläpp under sin livscykel jämfört med dagens elbilar. En viktig del i detta är att säkerställa att bilen laddas med förnybar el, vilket sker genom att E.On levererar sol-el för fem års drift. Själva bilen har också en knapp kvadratmeter solceller på taket, vilket inte ger mer än en mils räckvidd en riktigt solig dag, men Uniti jobbar på att utveckla direktladdningen från solen. För att hålla nere bilens vikt används biokompositmaterial och kolfiber som utvecklas med Siemens och KUKA Robotics för att kunna produceras helt automatiserat.

Många ägare
Potentiella köpare har kunnat följa utvecklingen av Uniti One på företagets Youtube-kanal och de har knutit till sig privata investerare genom crowdfunding-kampanjer. Den första crowdfunding-kampanjen hösten 2016 resulterade i över 12 miljoner kronor från över 500 investerare i 45 länder, och hösten 2017 genomfördes en nio veckor lång crowdfunding-kampanj med resultatet 22 miljoner kronor från över 950 investerare i 37 olika länder. Under 2018 ska Uniti gå ut bland större investerare och institutioner för att få in ytterligare finansiering, och därmed kunna fullfölja sin plan att komma ut i storskalig produktion år 2019.

Unika säljkanaler
Prislappen ska vara attraktiv för en bredare målgrupp än den typiska elbilsköparen; tilltänkta Uniti-förare är en ung, teknikintresserad medelklass och familjer som behöver en andra bil. Försäljningen ska ske genom andra kanaler än de brukliga, genom MediaMarkt. De har redan showrooms där bilen kan förbeställas på Nacka Forum i Stockholm och Svågertorp i Malmö.

Goldmanns bedömning
Den som är innovativ kan utveckla en elbil till betydligt lägre kostnader än vad den traditionella fossilbilen har haft, eftersom man slipper en lång rad komponenter som är svåra och dyra, som förbränningsmotor och växellåda.

Uniti kommer att klassas som tung fyrhjulig motorcykel, L7e på EU-språk, liksom till exempel Renault Tweezy. Det minskar kraven på krocksäkerhet, som är väldigt dyr, men Uniti anger ändå att de ska testa fordonet hos Euro NCAP med målet 5 stjärnor.

Att producera i Sverige är mindre dyrt än man kan tro; arbetskraften är billigare än i många konkurrentländer, det industriella kunnandet är högt och energipriserna låga. Därtill är närheten till viktiga marknader ett plus; Norge och Sverige idag, flera EU-länder i närtid.

Lägg till ett mycket framgångsrikt arbete med att attrahera såväl stora som små investerare och skapa uppmärksamhet för produkten – det var mycket trångt på lanseringen – så finns faktiskt förutsättningar för en ny svensk biltillverkare.

Läs mer om Unity på www.uniti.earth